Hästmannen

I söndags kväll så såg jag tv-programmet "Hästmannen". Jag tyckte det var så fashinerande att se hur den mannen levde på ett gammeldags sätt. Han använde ingen traktor eller andra moderna redskap utan jobbade med jordbruk på det gamla sättet.

Tänk att det finns folk som lever så som han gör. Han lever ju verkligen för sin gård, har inga större behov förutom att vara på gården och verka där.  Tänk va bortskämd man är själv med alla finesser som finns i ens hus. Man har tak över huvudet och huset är helt, man har mat för dagen, ett jobb, kläder (för mycket egentligen) och ett alldeles för stort hus för 2 personer.


Förutom allt detta så har man ju såklart sina vänner men tv (flera stycken), radio (flera stycken), stereo, dator, bubbelbadkar, diskmaskin, bil m.m.  Trots detta så har man såna inredningsproblem...bläh, min plastmatta är röd...stackars mig!....Ånej, mitt hem ser inte ut som en inredningstidning!...va hemskt...eller....Jag har inget att ta på mig! m.m.
Vilka lyxproblem man har alltså!

Det är nyttigt att se ett sånt program som "Hästmannen" ibland för att uppskatta allt man har.
Jag tycker det är intressant att se program om människor som lever som förr i tiden.

Man hade lyckats filma så bra. Det var så vackra bilder både vinter och sommar.

Visar några bilder från hans hemsida här, som var så härliga.

165819-446165819-444165819-442165819-449165819-447
165819-443165819-450165819-449165819-445


Kommentarer
Postat av: Lisa

Å, jag hade tänkt se den men missade den, ska kolla om den går i repris.

Postat av: Mari

Jättefina bilder från hästmannens sida ! Och du har så rätt, vi har verkligen "lyxproblem" här på bloggen! Jag såg inte hela det där programmet men en liten snutt, han var ett riktigt original gubben, antagligen en aning socialt efterbliven men nog så duktig i sin värld och med djuren! Just så där skulle vara nyttigt för många att leva, i alla fall för en månad!! Har du bubbelbadkar!!?
A v u n d s j u k. En aning i af.. Ha en bra kväll Signe!!

Mari.

2007-03-06 @ 18:31:01
URL: http://www.guldkantpalivet.blogspot.com
Postat av: Signe

Lisa: Kolla på hemsidan som jag länkat till, tror det fanns info där! Det var jättehärliga sommarbilder i programmet! :)

Mari: Jaa, visst var det härliga bilder?! Jaa, man skulle behöva leva så där nån gång ibland för att uppskatta allt! Under sommaren skulle det nog vara rätt härligt men det är nog ganska tungt jobb m jordbruket. Jaa, har bubbelbadkar..det är oxå härligt *ler*. Har precis spanat in Matte och Willy i bygglov. Ha en bra kväll du oxå!

2007-03-06 @ 21:34:28
URL: http://designe.blogg.se
Postat av: Mari

...har precis kollat in dem också. De gör alltid såna bra jobb, allt blir supertrendigt, superfiffigt och superfint men.... ibland en aning modernt och "kalt" för min smak...även om vissa detaljer är jättehäftiga och den där Willy är ju bara såå kul! En riktig charmgubbe, såsom Matte verkar vara en charmkille... Mari.

2007-03-06 @ 21:49:54
URL: http://www.guldkantpalivet.blogspot.com
Postat av: Anna

En sån härlig farbror det var. Och det var så härligt att alla omkring honom tyckte om honom - jag blir så orolig ibland för att männsikor kan vara så dumma mot de som är lite av ett orginal.

Du... jag har lämnat en utmaning hos mig till dig. Kolla gärna imorgon.

Ha det gott!

2007-03-06 @ 22:45:16
URL: http://pelargoniuminredning.blogspot.com
Postat av: Tonje

Jeg er helt enig med deg,alle har godt av å se slike programmer inni mellom slik at man kan lære seg å sette mere/bedre pris på det man egentlig eier. Svært mange har alt for mange saker og ting og jeg blir skikkelig trist av å se de som bytter ut garderoben og møbler etter sesonger samt årstider. Dette er vel også en av grunnene til at jeg har falt slik for shabby chic stilen, nettopp for at der tar man vare på det gamle,man pusser opp og bruker de tingene man eier på en ny måte. Utrolig flott innlegg! Klem

2007-03-06 @ 23:02:26
URL: http://interiorhuset.blogspot.com/
Postat av: Thea

Ja, den där kollade min man på igår. Du har en utmaning hos mig!!!

2007-03-07 @ 00:12:53
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Jenny

Hej! Du får utmaningen av mig också! :)

2007-03-07 @ 08:07:57
URL: http://jennyshemochharmoni.blogg.se
Postat av: Signe

Anna: Jaa, visst var det ett härligt program! Kul och bra att han hade hjälp av den här tjejen, Madelen, hon var ju jättesnäll med honom. Skönt att han kom in för omvårdnad när det var storm.

Åh, kollar gärna in utmaningen hos dig, kul! :)

Tonje: Jag tycker det är skönt att ha en gammeldags stil, lite shabby chic och gamla möbler. Det är klassiskt och det är sånt som jag inte lessnar på. Man kan byta lite prylar och gardiner istället. Ut med nytt och in med gammalt..*ler*. Vill ha mer gamla möbler! :)

Thea: Då kommer jag in och kollar! :)

Jenny: Kommer in till dig oxå och kikar :)


2007-03-07 @ 08:48:00
URL: http://designe.blogg.se
Postat av: Mari

Hej hopp! Ser du blivit utmanad, det blev jag också, tre ggr denna vecka! Så jag har inte orkat sända det vidare, annras hade du nog legat pyrt till...Jag rafsade bara ihop några svar på Hanneles sida mitt i natten-knäppa och inte genomtänka svar men ändå...Nu har lagt ut bilder och histioren om mitt vardagsum. iiih... Mari.

2007-03-07 @ 10:55:28
URL: http://www.guldkantpalivet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback