Gustavianskt rum

Jag älskar den gustavianska stilen och skulle vilja ha mer sånt hos mig.
Men....jag gillar ju även andra stilar så det är lite svårt att bestämma sig tycker jag....gillar ju även shabby chic, allmoge m.m.

Tänk vad man kan förändra ett rum även om själva rummet inte är gustavianskt....som när
Ernst gjorde ett gustavianskt rum på Nya rum!
Jag tyckte det rummet blev superfint! Älskar tygerna han använt och alla detaljer och alla möbler!...Jaa, allt helt enkelt!




165819-380
165819-379
165819-378
165819-377
165819-376
165819-375
165819-374
165819-373

Jag bara älskar den här stilen...golvet blev ju oxå jättefint. Tänk att det funkar i ett så intetsägande rum...men det är klart, det behövs ju mer detaljer för att få till stilen när grunden är så enkel.
Soffan är ju inte alls samma stil men funkar ju hur bra som helst till de andra möblerna.

Det är så fint med rött, blått och grått ihop. De färgerna finns ju både i gustavianskt och allmoge.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har alltid gillat allmogestilen, de gamla möblerna som torpare snickrade ihop. Men jag har mer och mer börjat gilla gustavianskt också. En blandning tror jag blir fint. Men gränsen går vid rokoko - det kommer jag aldrig gilla. Om det heter så, det jag tänker på. Skulle vara roligt att hitta en site som beskriver de olika stilarna ingående, vet du någon?

Ha en bra dag.

Postat av: art[e]fact

Ja, jag såg programt när Ernst gjorde det, det blev urläckert!! Gammal stil tolkat i en modern lägenhet, jättekul!

2007-02-28 @ 09:13:46
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: Lotten

Ernst är ju bara såå rolig att titta på. Hans rörelser, grimaser och det han säger - underbart!
Rummet blev jättefint tycker jag! Funkar ju jättebra i en modern miljö.

En fråga bara - hur gjorde ham golvet? är det målat? isf vad är det för underlag?

2007-02-28 @ 09:23:30
URL: http://ornnastet.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Jag gillar den stilen också men jag hamnar aldrig där själv på nåt konstigt vis. Inspirationen är underbar!

2007-02-28 @ 09:54:20
URL: http://jennyshemochharmoni.blogg.se
Postat av: Ljuvligt hemma

Jag gillar det också... riktigt fint!

2007-02-28 @ 10:04:29
URL: http://ljuvligthemma.blogspot.com
Postat av: Karna

Åhhhh så fint! Har ikke sett programmene hans, men har såååå lyst! De selger vel ikke programmene hans på DVD vel?
Så fint rom, jeg er også veldig begeistret for denne stilen, og det går jo fint å kombinere flere stiler!! Det gjør jeg!

2007-02-28 @ 10:26:11
URL: http://karna.sprayblogg.no
Postat av: EVA

Rummet blev jättefint och Ernst är underbar att se och höra...men gubben håller inte med...!??!! Men det kan ju vara för att det oftast blir lite merjobb efter ett program...

KRAM Eva

2007-02-28 @ 11:35:23
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Mari

Mm, jättefint, jag är också svag för den stilen, och lite jugend med, men det blir lätt lite mer "shabby" och bonderomantiskt ändå. Jag hörde Ernst på en jättebra föreläsning han hade i höstas, det var verkligen givande. Han är otroligt duktig. Fina bilder du hittat idag, trots kamerabrist! ( min kamera blir borta ett dygn till..) jag har lite rödvita detaljer i min blogg i dag! // Mari.

2007-02-28 @ 13:03:04
URL: http://www.guldkantpalivet.blogspot.com/
Postat av: Lena

Verkligen jättesnyggt! synd att jag missade det programmet. himla snygga tapeter och tyger ihop.

2007-02-28 @ 15:25:31
URL: http://lantligidyll.blogspot.com/
Postat av: majsan schabbychic

Jag tycker att det är snyggt oxå jag tror att när man gillar inredning så skulle man nog behövt bo i ett slott.Tänk dig olika sovrum efter humör gu så mysigt.....kram/Majsan

2007-02-28 @ 16:07:24
URL: http://designe.blogg.se
Postat av: Mita`s hjørne

Å så fint, har likt denne stilen lenge, den er helt nyyydelig...
Skulle gjerne hat noen her og ordna litt ja...

Ha en fin kveld...

2007-02-28 @ 17:52:20
URL: http://mita.sprayblogg.no
Postat av: molly's heaven

Såååååå fin bloggen din er blitt!!! Tror vi alle er veldig vårhungriga;) Og de bilden var jo kjempeflott...det er mye å velge i, men det som ligger hjertet aller nærmest, og det du føler deg best i...det er det riktige! Følg magefølelsen;)

2007-02-28 @ 19:29:07
URL: http://mollysheaven.sprayblogg.no/
Postat av: pernilla

mmm vad fint det blev när han den där ernst gjorde iordning det där rummet:D supersnyggt! Jag så det porslinet du samlar på i en antikaffär här i KD:) då tänkte jag faktiskt på Dig:D Det är välldans fint;)

2007-02-28 @ 19:57:56
URL: http://shoegal1981.blogg.se
Postat av: Pia

Hmmm.. den gången med ernst missade jag....han var en mysig typ...skule gärna "låna" honom en dag för lite styling hemma hos mej :) förra våren så var jag på en föreläsning med ernst...så himla bra ...min ena jobbar kompis fick en kram av barfota karln...hon var så mallig en lång stund..*fniss* världigt mysigt rum och jag gör det samma tycker om ALLT från gustavianskt till c.larssons till shabby till ja det finns massor....

2007-02-28 @ 21:24:24
URL: http://pia-vardagsrummet.blogspot.com
Postat av: Ellie

Et kjempefint rom var dette! Jeg liker også den gustavianske stilen godt, gjerne blandet med andre stilarter, som countrystilen.

2007-02-28 @ 23:33:09
URL: http://ellieshjorne.blogspot.com
Postat av: Signe

Anna: Jaa, båda stilarna är så fina! Jag är osäker på hur rokoko ser ut..men jag tror det finns något som kallas bondrokoko och det gillar jag!
Vet ingen bra sida som förklarar skillnaderna men hittade en bok på internet som heter Stilguiden: Möbler o inredning 1700-2000 av Jane Fredlund, som beskriver skillnaden mellan de olika stilarna. Kan va kul att läsa! Ha en bra dag du oxå!

Art[e]fact: Jaa, det var jättekul att se! Han har sån känsla för inredning, Ernst! Det blir alltid såå mysigt! :)

Lotten: Jaa, hans kommentarer glömmer man inte..hihi. Han får alltid till det så mysigt! Gillar mest programmet "Sommartorpet".

Jag var in på svt och kollade om det fanns någon info om golvet men det fanns det inte. Man får se hur golvet såg ut innan och det ser ut som ett linoliumgolv som blivit målat.

Jenny: Håller med! Man har bilder på hur man vill ha men det är svårt att få till. Det blir till slut att man blandar lite olika stilar. Resultatet av Ernst rum blev som sagt underbart! :)

Ljuvligt hemma: Jaa, visst är det! :)

Karna: Hans program är underbara! Vet inte om de finns på DVD. Några av säsongerna av "sommartorpet" har funnits på VHS i alla fall. Gå in på www.svt.se och sök program, Nya rum. Där kanske finns info om det finns dvd att köpa! Skönt att höra att det finns fler som blandar olika stilar! :)

Eva: Jaa. Det finns nog 2 anledningar till att karlarna inte gillar Ernst. Dels mer jobb och så är de väl avundsjuka för att han är så populär bland tjejer och en s.k. mjukis. Hihi.
Kram

Mari: Jaa, jag faller oxå för jugend, bondromantiskt och shabby chic! Jag var oxå sugen på att gå på föreläsning med honom men hade annat inplanerat samtidigt tyvärr så jag missade. Ska kolla in dina rödvita detaljer sen!..jag shoppade tt rödrosa kviltat örngott i lappteknik på Indiska igår..hihi. Får visa när jag fått kameran igen! Kram

Lena: Ja, jättefint! Det var faktiskt tyg han hade spänt upp på väggen som tapet, det är så fint att göra så tycker jag! :)

Majsan shabbychic: Jaa! *fniss*..det har jag oxå tänkt på! Man skulle behöva ha ett slott för att få göra alla stilar man vill och då förstås ha hur mycket pengar som helst för att kunna inreda allt man vill! :)

Mita´s hjorne: Jaa, jag med! Ibland blir man sugen att anlita ett tv-program att komma och inreda ett rum men törs inte heller för tänk om man inte får som man vill ha det! Ha en bra dag!

Molly´s heaven: Åh tack, va roligt att du gillar min nya design! Att följa magkänslan är ett bra råd, man glömmer bort det ibland. Man får prestationsångest men det viktigaste är ju att det känns bra för en själv. Kram

Pernilla: Jaa, himla fint blev det! Va kul att du kom ihåg vilket porslin jag samlar på och att du kände igen det!..hittar nån del då och då.

Pia: Hoppsan då! och du fick ingen kram? hihi.. Kul med föreläsning m honom. Jag skulle oxå gärna gå på det! Kul att höra att fler är inne på flera olika inredningsstilar. :)

Ellie: Jaa, det är mysiga stilar! Köpte en bok på bokrean om country-inredning. :)

2007-03-01 @ 09:55:17
URL: http://designe.blogg.se
Postat av: Malin

Det här rummet tyckte jag att Ernst gjorde riktigt snyggt. Häftigt att göra om ett rum som är fyrkantigt och tråkigt i en vanlig lägenhet till detta.

2007-03-01 @ 10:47:40
URL: http://mollyshus.blogspot.com
Postat av: Mari

Hallå där! Ja, visst är det bara så romantiskt hemtrevligt med röda detaljer och de där hissgardinrena som är på Ernst bilder är ju jättefina! Jag ska dona med lite annat nu men återkommer sen i em/kväll med nya bilder,(kameran kommer snart), denna gången med lite blå/vitt, för att mitt kök har de färgade i dagsläget...några detaljer därifrån alltså! Ses igen! Mari.( Synd du missade Ernst, jag såg honom i Falun och han var verkligen bra, bjöd på sig själv, skämtade om att han jämt var barfota osv..detta program du berättar om missade jag tyvärr.)

2007-03-01 @ 13:42:26
URL: http://www.guldkantpalivet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback