Min favoritläsning

165819-39

Måste
bara göra reklam för den här boken och efterföljande böcker i samma serie. Eftersom det inte finns någon beskrivning av boken på Adlibris, där jag hittat bilden på boken, så skriver jag en egen.


 

Jag fick låna den här boken ”Främlingen” av en arbetskompis på kriterierna att jag gillar 1700-tal. Boken handlar om en kvinna, lite yngre än mig, som lever på 40-talet och är gift sedan en kort tid. Hennes man är utbildad inom historia och forskar i ämnet. Han har forskat fram att hans släktingar bakåt i tiden kommer från ett visst område i Skottland. Claire, som huvudpersonen heter, reser med sin man till den ort i Skottland som hans förfäder kommer ifrån för att forska vidare i släkthistorien.

Spänningen stiger när han får reda på hans föregångares historia, får hjälp av en präst på orten. De beger sig till en stencirkel där det sägs att det brukar pågå ritualer vid vissa tidpunkter på året.

Claire och hennes man beger sig dit och får syn på prästens hushållerska och några andra kvinnor som går omkring i lakansväv och utför vissa ritualer.

Claire blir nyfiken och efter kvinnorna begett sig därifrån så går hon fram till stenarna och får höra ett enormt skrän och skrik. Hon vaknar upp mörbultad på 1700-talet men fattar inte det själv förrän hon träffar på människor som hon tror deltar i någon slags filminspelning eller teater för de är så konstigt klädda. Tiden som följer efter detta scenario är superspännande.


 

Jag kunde inte slita mig från boken och har sedan läst alla efterföljande böcker om Claire som finns i serien, finns sammanlagt 6 böcker tror jag. Böckerna är på ca 800 sidor men det gör inget…man vill bara läsa vidare och se hur det går. Den sista boken i serien, ”Snö och aska” på 1300 sidor, läste jag ut häromdagen med sorg i hjärtat, vill ju inte skiljas från huvudpersonerna i boken, vill veta meeer. Hoppas att det kommer en fortsättning.

Nu har jag börjat köpa på mig hela serien i pocketvariant för att läsa om hela serien igen, ibland läser man ju så fort så man hänger inte med i svängarna.

 

Ha en spännande läsning!

Ha det gott!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag håller också på att läsa dessa böcker! Är nu på bok nr 3 och bara längtar på att få fortstätta att läsa alla! Jag tycker att de är jättebra och kan verkligen rekommendera dem.

Postat av: Signe

Va kul att höra någon fler som läser dessa! Jag tycker de är jättebra!! Jag kan rekommendera resten av serien också! Sjöfararna var den bok som jag gillade minst. Ha en skön läsning!

2007-01-19 @ 09:11:09
URL: http://designe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback